Skills pentru un programator

Skills - Recrutare IT

De ce soft skills are nevoie un programator?

Înainte de a fi un programator, un angajat reprezintă un om cu dorințe și aspirații, cu o personalitate unică, un tot unitar în care se regăsesc atât calități cât și defecte.

Ne vom concentra acum pe acele calități absolut necesare oricărui individ care lucrează într-un mediu de tip multinațional, cât și în companii mai mici, de tip start-up.

Întâi și întâi este nevoie să stabilim clar ce înțelegem prin aceste soft skills pe care le-am menționat de-a lungul articolelor precedente.

Acestea reprezintă, grosso modo, acele însușiri ale unei persoane care îi permit să interacționeze într-un mod eficient și armonios cu alte persoane.

Una dintre cele mai apreciate calități de acest fel este empatia, acea capacitate de a putea înțelege și punctul de vedere al altei persoane, ori impactul pe care îl pot avea anumite perioade de stres la nivelul echipei etc. Un programator care este și empatic va putea înțelege și își va însuși mai ușor munca în echipă. Totodată, empatia asigură și un soi de atitudine proactivă, permițându-ți să anticipezi felul în care colegii tăi vor reacționa într-o anumită situație de tensiune (de exemplu: deadline-uri foarte apropiate, necesitate de overtime, disaster recovery etc).

Ca sfat: dacă simți că mai ai de lucrat la această calitate, întreabă-te mereu, în cazul în care nu agreezi o situație, un coleg sau un task: de ce simt asta, ce argumente am, cum pot să trec peste acest inconvenient de o manieră neutră fără să lezez interlocutorul?

O altă calitate must-have este comunicarea eficientă. Se leagă perfect de capacitatea de a fi empatic/ă, doar că o comunicare ca la carte te ajută să gestionezi de o manieră profesionistă orice situație. Iar prin profesionistă ne referim la a comunica asertiv nevoile tale, cât și la a fi atent la cei din jur sau la cerințele clientului care se traduc în cerințe de business.

Sfaturi pentru o comunicare cât mai eficientă? Ascultă, în primul rând. Dacă ridici o problemă, trebuie să te asiguri că ai înțeles exact despre ce e vorba. După ce asculți cu atenție și înțelegi contextul poți să te adresezi celorlalți, dar nu oricum, ci clar și convingător. Pune-ți ordine în idei, notează-ți ce ai vrea să comunici și nu uita să fii convingător/oare. Este bine să ai argumentele pregătite înainte de a fi nevoie să ți le ceară cineva. Iar dacă sunt totuși nelămuriri, nu întrerupe interlocutorul care își expune, la rândul lui, punctul de vedere. Aplică aici și un pic de empatie. Ambele merg ca uns, garantat.

Un alt soft skill ar mai fi capacitatea de a fi abordabil/ă. Nimeni nu va dori să lucreze cu o persoană care nu dorește să-și împărtășească cunoștințele. A fi capabil de a-i ajuta pe ceilalți reprezintă una dintre cele mai dorite calități într-o echipă de programatori unde nivelul de senioritate este diferit. Un junior va fi ca un burete la locul de muncă și merită ajutat pentru a te putea degreva poate chiar pe tine de anumite task-uri (în cazul în care ești deja senior). Practic este win-win.

Așadar, empatia, comunicarea eficientă și capacitatea de a fi un/o coleg/ă abordabil/ă reprezintă top soft skills pentru angajații oricărei companii, indiferent de dimensiunea acesteia si pot ajuta in procesul de Recrutare IT

Tu ce părere ai? Ce alte soft skills ai vrea să îți dezvolți?

TOP